Ta strona korzysta z technicznych i przyswajalnych plików cookie oraz plików cookie stron trzecich użytkownika w formacie grupowym, aby uprościć nawigację online i chronić korzystanie z usług. Aby dowiedzieć się więcej lub odmówić zgody na użycie jednego lub dowolnego z plików cookie, kliknij tutaj. Zamknięcie tego banera, przeglądanie tej strony lub kliknięcie czegokolwiek będzie traktowane jako wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookie.

Zamknij

Order of Malta

News

26.05. 2017 – 2.06.2017 – Misja Cypr – przekazanie karetki

30/06/2017

W dniach od 26.05. do 2.06 wolontariusze Maltańskiej Służby Medycznej Mariusz Biesok oraz Marcin Wróbel realizowali transport ambulansu na Cypr.
Misja ta była związana z przekazaniem przez Ambasadora Zakonu Maltańskiego na Cyprze J.E. Edwarda Mier – Jędrzejowicza karetki dla lokalnej społeczności Maronitów.

A tak opisuje całą wyprawę wolontariusz Marcin Wróbel:

Naszą podróż rozpoczęliśmy w piątek 26.05. późnym wieczorem kiedy wyruszyliśmy na trasę z Katowic. Jechaliśmy przez Słowację, Węgry, Serbię do Macedonii. Do stolicy Macedonii – Skopje, gdzie mieliśmy nocleg dotarliśmy późnym wieczorem w sobotę 27.05. W niedzielę była czas na odpoczynek i odwiedziny z chwilą refleksji w Domu Pamięci św. Matki Teresy z Kalkuty. To właśnie w Skopje św. Matka Teresa przyszła na świat. Jednymi z najcenniejszych eksponatów w muzeum są sari, modlitewnik i różaniec Świętej. Około południa w niedzielę wyruszyliśmy w dalszą drogę w kierunku Grecji. Podróż upływała bardzo przyjemnie, podziwialiśmy malownicze krajobrazy, choć cały czas koncentrowaliśmy się na bezpiecznej jeździe. Po gorącym przedpołudniu w Macedonii, grecka pogoda, mimo naszych obaw okazała się łaskawa i w bardzo komfortowych warunkach dojechaliśmy wieczorem do Lavrio skąd odpływał prom na Cypr.
W poniedziałek 29.05. rano meldujemy się w porcie i po dokonaniu wszelkich formalności czekamy na załadunek na prom. Tutaj też nasze drogi chwilowo się rozeszły, gdyż przepisy i zasady przewoźnika okazały się nie do pokonania: „jeden pojazd – jeden kierowca”, „nie ma miejsca na promie”. Po krótkiej naradzie wspólnie podjęliśmy decyzję, że Mariusz popłynie promem z ambulansem, a ja polecę na Cypr samolotem z Aten.
Podróż promem była znacznie dłuższa i mniej komfortowa niż przelot ale widoki i morska przygoda zrekompensowały Mariuszowi 38. godzinny rejs. W środę 31.05. odebrałem Mariusza całego i zdrowego z portu w Limassol i pojechaliśmy do rezydencji Ambasady Zakonu Maltańskiego w Nikozji. Procedury oraz formalności celne sprawiły, że karetkę mogliśmy odebrać dopiero w czwartek 1.06. Mariusz po raz kolejny potwierdził swoje wyjątkowe umiejętności kierowcy i bezpiecznie przejechał ambulansem z Limassol do Nikozji, niby nic ale kiedy zwrócimy uwagę, że na Cyprze obowiązuje ruch lewostronny to przedsięwzięcie staje się nieco skomplikowane…

W piątek 2.06. przed południem przeprowadziliśmy krótki pokaz oraz szkolenie z obsługi i podstawowych funkcjonalności karetki dla przyszłych użytkowników ambulansu. Wieczorem wylecieliśmy z lotniska w Larnace i około północy wylądowaliśmy bezpiecznie w Katowicach.
Misja Cypr została zakończona.

Dziękuję Panu Bogu za powodzenie tej Misji, dziękuję naszej Pani z Filermo za opiekę nad nami.

Słowa największego uznania i podziękowania kieruję na ręce Ambasadora Zakonu Maltańskiego na Cyprze J.E. Edwarda Mier – Jędrzejowicza za wzorową organizację i wsparcie, za gotowość i opiekę, za koordynację i pozostawanie w gotowości przez cały czas naszej Misji.

Pragnę gorąco podziękować Ambasadorowi Zakonu Maltańskiego w Macedonii J.E. Pawłowi Gieryńskiemu za perfekcyjną organizację naszego pobytu w Skopje.

Osobne podziękowania kieruję do Pana George i Pani Mariny Hadjihannas za opiekę i gościnę, za wielką życzliwość i wszelkie wyrazy sympatii.

Bardzo serdecznie dziękuję Pani Marinie Tsangara za koordynację całego przedsięwzięcia oraz Pani Agacie Ratuszek Parmakki z Ambasady Polskiej za nieocenioną pomoc w tłumaczeniu podczas prezentacji ambulansu.

Specjalne podziękowania składam również na ręce Marcina Świerada, Damiana Zadebernego, Joanny Ziemiańskiej i Mariusza Zawady za okazane zaufanie i powierzenie realizacji tej Misji.

Dziękuję wszystkim, którzy wspierali naszą wyprawę modlitwą, myślą, dobrym słowem, dziękuję wszystkim, którzy byli zaangażowani w tą Misję, a o których pracy nic nie wiedzieliśmy.

Chciałem jeszcze bardzo serdecznie podziękować Mariuszowi Biesokowi, który wziął na siebie najtrudniejsze odcinki trasy i sprawił, że czułem się bezpiecznie na każdym kilometrze tej niezwykłej wyprawy. Dziękuję Mariusz.

Tekst: Marcin Wróbel
Zdjęcia: Mariusz Biesok, Marcin Wróbel, Edward Mier Jedrzejowicz

W  dniu 22.06.2017 karetka została przekazana  do Ministerstwa Zdrowia na Cyprze a następnie 24.06.2017 do wioski Kormakitis po stronie Tureckiej. Podejmując swoją nową misje niesienia pomocy medycznej dla 3000 mieszkańców Kormakitis i sąsiednich wiosek Maronickich odciętych od opieki po stronie Tureckiej